Konsole

Strona g��wna

 

Spis treści



=TEST=

Dysk Twardy



Dysk Twardy:
  • "Jak mogę podłączyć HDD?"
    W dużych modelach PS2 za pomocą NA (Network Adaptora), w Slim tylko poprzez odbudowanie na płycie głównej portu IDE (i to tylko w dwóch jego pierwszych modelach - w kolejnych Sony usunęło jeden z krytycznych dla działania dysku układów). Nie jest to proste, ale można kupić jeden z nielicencjonowanych "wynalazków", takich jak HD Kit, HD Connect czy HD Combo, które nieco upraszczają montaż dysku.

    Druga możliwość to podłączenie dysku przez port USB (może to być zarówno dysk na usb jak i kieszeń z dyskiem na usb). Jednak granie z takiego dysku mija się z celem ze względu na niewielką jego prędkość. Wbrew temu co można przeczytać w sieci to nie jest zwykły USB 1.1 - Sony wprowadziło swój własny standard, który jest z nim kompatybilny, ale jedynie tylko częściowo zgodny - działa wolniej niż USB 1.1 na PC. Kolejny mankament to znikoma kompatybilność z USB Advance (dawniej USB Extreme).

  • "Czy każdy dysk mogę podłączyć?"
    Tylko i wyłącznie dyski z interfacem PATA (ATA) i tylko i wyłącznie te, z którymi współpracuje HDLoader (oryginalny, scenowy) lub ToxicOS (tylko dla użytkowników modchipów z serii DMS). Niestety część dysków różni się rozmieszczeniem portów w stosunku do tych w NA (port IDE jest umieszczony zbyt blisko lub zbyt daleko gniazda zasilającego dysk, przez co nie sposób poprawnie połączyć NA z HDD).

    Najlepsza i najbardziej aktualna lista kompatybilności, znajduje się na ps2hd.com.

  • "Za pomocą jakich programów mogę grać w gry z dysku?"

    • HDLoader - który po przegranym procesie z Sony, zszedł do podziemia i jest obecnie najlepszym, a z pewnością najpopularniejszym, launcherem gier z dysku na PS2. Są dwie jego wersje: oryginalny i scenowy, czyli spatchowany.
    • HDAdvance - bezczelna kopia HDLoadera, która wraz z kolejnymi odsłonami jest unifikowana ze scenowymi patchami.
    • USBAdvance - dość ubogi, z dość słabą kompatybilnością z grami launcher gier z dysku na usb.
    • ToxicOS - tylko dla posiadaczy modchipów z serii DMS. Nigdy nie miałem z nim styczności, także zbyt wiele nie jestem w stanie o nim napisać. Podobno świetny program.
    • PSBBN - Playstation Broadband Network (lub raczej BBNAV - Broadband Navigator) - oficjalny program Sony. Więcej o nim za chwilę.

  • "Czy mogę uruchomić grę z dysku na konsoli nie przerobionej?"
    Pierwszy sposób, moim zdaniem najmniej opłacalny - musisz posiadać oryginalny HDLoader lub HDAdvance i oczywiście oryginalne gry.

    Drugi sposób to kupno Swap Magic lub wgranie exploita, który uruchamia np. HDLa z memorki lub pamięci przenośnej.

  • "Czy mogę uruchamiać gry z PSX/PSOne?"
    Sony wydało w Japonii program BBNAV, który oprócz update'u PS2 Browser do 2.0, oferował uruchamianie programów z HDD, ściąganie dodatków do gier (z nieistniejącego już kanału PlayStation Network) itp. Kilku developerów, takich jak. np. Konami oferowało do ściągnięcia gry na PSXa! Nie ma się jednak za bardzo czym ekscytować gdyż pozycji tych było jak na lekarstwo - głównie "japońskie popierdółki" (Bishi Bashi!).

    Zastanawiające jest to w jaki sposób te gry są emulowane, bowiem po przejściu w tryb PSX, całkowicie tracimy kontrolę nad PS2 (uruchamia się kernel PSXa). Poza tym moduły są ładowane do pamięci IOP, a ten procesor i pamięć są właśnie wykorzystywane podczas pracy w trybie PSX (tylko cpu zostaje zwolniony z 36 do 33MHz), ponadto przy starcie, pamięć zostaje wyczyszczona przez kernel (jeszcze przed przejściem w tryb PSX). Niestety restrykcje są tak duże i wydają się tak nieprzekraczalne, że bez odpowiedniej dokumentacji, prawdopodobnie nigdy nie dowiemy się prawdy (niby jest to rodzaj wirtualizacji, bo kernel PSX działa jak hypervisor, ale wyjście poza ograniczenia sprzętowe jest raczej niemożliwe).
    Teoretycznie, można by częściowo zhackować kernel (w locie) tak, aby nie czyścił pamięci i jeśli gra mieści się w 2MB, to jest całkiem możliwe odpalenie jej bezpośrednio z pamięci (komunikacja z 32MB od EE nie jest możliwa, ponieważ kernel PSXa nie przewiduje takiej możliwości i nie ma już modułu w pamięci odpowiedzialnego za przesył danych pomiędzy tymi obszarami - użyje jej program). Kolejny pomysł to napisanie własnego kernela (ktoś chętny? ;P) (dop.ffgriever).

    Swojego czasu trwały również prace nad shakowaniem BBNAV, czego rezultatem były dwa patche umożliwiające uruchomienie programu na konsolach NTSC-U/PAL, dump obrazu (jedna partycja na APA = jedna gra), który okazał się zwykłym obrazem binarnym i kilka teorii dotyczących DNAS. Do dziś program ten stanowi raczej ciekawostkę, tym bardziej że współpracuje wyłącznie z oryginalnym Sony'owskim dyskiem, który jest już trudno kupić.

  • "Czy mogę grać Online z dysku?"
    Na serwerach Central Station, niestety nie ma takiej możliwości. Teoretycznie można zmusić HDLa do działania z DNAS (jak twierdzą crazyc i romz, jedna z funkcji zwracających id dysku jest funkcją dummy - wystarczy zwrócić w niej wartość rzeczywistą). Pozostaje jednak problem z wykrywaniem programu jako cheating device. Nie wiedzieć czemu, HDLoader w połączeniu z DNAS jest niemalże tematem tabu.

    Natomiast jeśli gra oferuje możliwość gry po LANie to z powodzeniem można wykorzystać XLink Kai (wystarczy łącze rzędu 64/64kbps).

  • "W jaki sposób mogę wrzucać gry na dysk?"
    Można to zrobić na trzy sposoby, choć najwygodniej jest po prostu spacerować z dyskiem od konsoli do komputera.

    • Z napędu konsoli, bezpośrednio z poziomu HDL/HDA/ToxicOS.
    • Za pomocą programu WinHIIP, po podłączeniu dysku do komputera.
    • Przez sieć za pomocą programów HDL Dump/Dumb (transfer ~3MB/s).

  • "Czy mogę utworzyć partycje dysku na komputerze?"
    Tylko i wyłącznie za pomocą odpowiednich programów np. WinHIIPem (począwszy od wersji 1.8) lub PFS Explorerem (przeraźliwie zabugowanym).

  • "Czy mogę sformatować dysk na PC?"
    Np. za pomocą programu WinHIIP. Nie poleca się jednak takich praktyk, ponieważ (wg. powszechnej opinii) może to w przyszłości stwarzać problemy z uruchamianiem lub zawieszaniem się gier.

  • "Jaki jest system plików na dysku dla PS2?"
    PFS (PlayStation File System), 64bitowy, podobny do EXT2, montowany na APA (Aligned Partition Allocation).


Komentarze


Komentarze sa dostepne tylko dla zarejestrowanych uzytkownikow (jezeli masz konto na forum wystarczy sie zalogowac). Jezeli nie, zarejestruj sie (rejestracja jest darmowa).
Nazwa uzytkownika:
Haslo: