"Co to właściwie jest ten modchip?"
Modchip jest to układ scalony osadzony na płytce PCB, wyposażony w kość ROM/EEPROM z
odpowiednim oprogramowaniem, umożliwiający uruchomienie na konsoli niepodpisanego kodu (włącznie z kopiami zapasowymi). W trakcie bootowania, modchip wysyła swój kod do pamięci, patchujący bios. Jest to możliwe, ponieważ PS2 wrzuca do pamięci cały bios - dzięki czemu jest szybciej i łatwiej dostępny (dlatego też zmiany w jego obrębie nie powodują stałych następstw). Jest to podstawowa i najważniejsza część całego procesu (problem z modchipami, które nie chcą działać na danym modelu konsoli najczęściej polega na timingu - konsola bootuje się dłużej lub krócej niż przeciętnie). Modchipy lutuje się kablami (kynar, im krótsze tym lepiej) lub doczepia (vide DMS4 E.Z.I) w odpowiednie miejsca na płycie głównej konsoli (do tego jeszcze wrócę).
"Po co mi modchip?"
Dzięki niemu mamy możliwość uruchomienia dowolnego programu, gry z innego regionu niż jest konsola i kopii oryginalnej gry.
"Czy tracę gwarancję?"
I tak i nie. Autoryzowane serwisy nie przyjmą konsoli z zerwanymi
plombami/stickerami. Jedynie gwarancję może wystawić sklep, w którym
dokonana była modyfikacja.
"Jak to działa?"
Mod nie łamie żadnych zabezpieczeń, a jedynie je omija. Innymi słowy: oszukuje konsolę, ale o tym wspomniałem już w pierwszym pytaniu.
"Czy ma jakieś znaczenie jaki model PS2 posiadam?"
Kolosalne! Różne modchipy dedykowane są różnym modelom i różnie się je montuje. Każdy producent modchipa, umieszcza na swojej stronie schematy montażu pod konkretny model mobo (płyty głównej).
"Czy to jest legalne?"
Zależy od lokalnego prawa panującego w danym państwie. Bogu dzięki, póki co w
Polsce jeszcze tak.
"Czy modchip niszczy laser w konsoli?"
Mod jako taki, nie. Na stan napędu wpływa jakość nośników, których
używamy. Jeśli będą niskiej jakości to długo się PS2 nie nacieszysz.
"Czy modchip może w jakiś sposób uszkodzić mobo?"
Jeśli zrobi się to nieumiejętnie przez brak doświadczenia z lutownicą,
błędne rozpoznanie modelu PS2 etc, etc. to tak. W przypadku konsol od
V10 wymagane są dodatkowe zabezpieczenia układu LA6508, BA5815FM/5986FM, RS200 (w zależności od modelu PS2). Bez nich ryzyko
uszkodzenia ww. układów jest bardzo wysokie. Warto również wspomnieć iż niektóre modchipy jak np. Modbo760, posiadają już zintegrowane zabezpieczenie, które w większości konsol jest wystarczające. Ponadto w niektórych modelach Slim, użycie złych zabezpieczeń zamiast uchronić to spali Ci cefki (powinien przechwycić zawieszenie się sterownika i zresetować konsolę, tymczasem spali i jedno i drugie).
"Czy trzeba jakoś ustawić laser po montażu moda?"
To zależy w jakim stanie jest laser. Jeśli jest na tyle słaby, aby nie
odczytać CDVD-/+R/RW, potrzebna jest jego kalibracja - choć taki napęd to już raczej trup.
"Który modchip kupić?"
Zdecydowanie polecam te z górnej półki. W tym przypadku nie ma sensu
oszczędzać. Im więcej funkcji, im lepiej wykonany tym bezpieczniej i
większy jest Twój komfort.
"Gdzie go można kupić?"
W sklepach internetowych, aukcjach, na giełdach komputerowych, najtaniej jednak od reselerów.
"Jakie modchipy mają swoje strony internetowe?"
Poniżej przedstawiam listę znanych mi producentów chipów dla PS2 (z pewnością nie jest kompletna). Oczywiście nie są to wszystkie chipy dla PS2 - tych jest blisko 150, włącznie z podróbkami i podróbkami podróbek :). Niestety część stron już przepadła jak np. Mars Chip, Magic Mushroome Mod itd. a wraz z nimi schematy montażu.
"Co powinienem znaleźć w zestawie?"
To już zależy od modchipa. Niekiedy oprócz samego układu można znaleźć
kabelki, płytę z programami, schematami montażu czy też programami scenowymi.
"Czy można na konsoli uruchomić homebrew?"
Jak najbardziej tak. W przeciwieństwie do np. Swap Magica możemy
uruchomić dowolną aplikację.
"Czy mogę obejrzeć film DVD-Video, DivX?"
Tak, z tym że różne chipy różnie odpalają DVD-Video (np. w Ripper 2 Gold/Deluxe należy wcisnąć 2x reset), a do *.avi itp. potrzebne są programy (żaden
modchip
"sam z siebie" nie uruchomi płyty z DivXem!). Więcej szczegółów na ten temat pod tym linkiem.
"Czy można grać online na serwerach Central Station?"
Można, ale tylko w przypadku jeśli nasz "kawałek krzemu" posiada opcję
jego wyłączenia (potrzebny jest wówczas np. Swap Magic) lub sam się
wyłącza po zabootowaniu kopii. W przeciwnym razie dostaniemy ban na ID
konsoli. Ponadto kopie należy spatchować poprawnym numerem DNAS. Więcej szczegółów na ten temat w części poświęconej Online.
"Czy mając konsolę PAL mogę odpalić gry NTSC (i vice versa)?"
Tak, jak najbardziej tak.
"Czy mogę odpalić kopię na PSXa?"
Tak, z tym że różne chipy różnie je odpalają. Nowsze modchipy mają autodetect, starsze często potrzebują "szmańskich sztuczek" (np. wcisnąć 3x reset).
"Czy mogę odpalić kopię na CD/DVD+/-R/RW?"
Jak najbardziej tak. Niestety nie każdy napęd PS2 radzi sobie z RW, +R lub DL.
"Czy mogę odpalić kopię na DVD9 (DVD DL)?"
Tak z tym, że tylko na modchipach począwszy od drugiej generacji (np. Ripper 2 Gold/Deluxe).
"Czy muszę jakoś patchować gry?"
Nie, absolutnie nie. To nie jest Swap Magic :>
"Czy gry odpala się przez jakiś Boot Disc?"
Dawniej tak (np. AR2+Neo). Dzisiaj to już czysta abstrakcja.