[XBX] Podstawowe informacje o konsoli
Modchip i Tsop Flash
Modchip:
- "Co to jest modchip?"
Modchip jest to układ scalony osadzony na płytce PCB, wyposażony w kość ROM/EEPROM z odpowiednim oprogramowaniem (w przypadku Xboxa są to najczęściej hackowane oryg. biosy), umożliwiający uruchomienie na konsoli niepodpisanego kodu (włącznie z kopiami zapasowymi).
- "Co to są te pająki, cheapmody i inne chipy?"
Chipy do Xboxa możemy podzielić na kilka generacji:
- I generacja - "pająki"
Lutowane są do płyty głównej 32 żyłami - są niczym innym jak dodatkową kością biosu (EPROM/EEPROM) podpiętą pod oryginalny flash na mobo. Na te kości można wrzucać jedynie biosy 256k.
- II generacja - cheapmod
Chipy te są bardzo tanie, dobre i nie trzeba aż tyle lutować. Z odrobiną chęci każdy może sobie taki zrobić w domu. Do "przerobienia" konsoli tym sposobem można użyć tylko i wyłącznie kości SST49LF020 (nowsze, z literką "A" na końcu, pozbawione zostały wady fabrycznej, która umożliwiała zrobienie z tych kości chipa). Kości te mają 256k pojemności i możliwe jest ich flashowanie z poziomu konsoli.
kość SST49LF020
- III generacja
Microsoft wypuszczając konsole oznaczone przez scenę jako 1.3 usunął z LPC jeden, bardzo ważny punkt - LFRAME, przez co używanie cheapmodów stało się niemożliwe. Od tego momentu chipy do Xboxa przestały być tanie (dodatkowe układy), wymuszając niejako powstanie kolejnej, trzeciej generacji chipów. Do nich można zaliczyć między innymi Aladdina oraz DuoX. Oczywiście wciąż są lutowane do LPC.
Wraz z modelami 1.6 powraca punkt LFRAME - dla przeciwwagi została usunięta (lub raczej przeniesiona w inne miejsca na płycie) magistrala LPC, którą lutując chipa należy odbudować (producent zwykle dostarcza już gotową płytkę np. Team Omega dorzuca do DuoX2 gotowe do przylutowania LPC). W chipach, które nie masują LFRAME trzeba dodatkowo lutować rezystor 680OHM, chroniąc tym samym MCPXa.
- IV generacja
Chipy te są bardzo rozbudowane oraz co najważniejsze, posiadają swój własny OS! Czyli jakoby mają własny dashboard. Pojemność na bios to już kwestia osobna dla każdego chipa, jednakże najwięcej ma SmartXX - 4MB, z czego 3.5MB możemy mieć na swój użytek (512KB zajmuje OS). Pamięć możemy dzielić sobie dowolnie, zaś biosy wybierać w locie z OSu. Z ciekawszych funkcji chipów tej generacji można jeszcze napisać o diagnozowaniu, przywracaniu, backupowaniu eepromu, funkcji FTP, odpalaniu linuksa, czyli wszystko to co mają dashbardy pokroju UnleashX (z tym, że dash z chipa odpala się niesamowicie szybko (2 sekundy!)).
Xecuter 3 CE
- "Jaki chip jest najlepszy?"
To zależy od Twoich preferencji i grubości portfela. Jeśli szukasz taniego rozwiązania, a model płyty głównej na to pozwala (1.0-1.2 i 1.6) to polecam cheapmod. Jeśli nie chcesz wydać za dużo pieniędzy, ale nie możesz znaleźć tych kości (podobnie z programatorem) lub masz konsolę z mobo 1.3-1.5 to warto zainteresować się jakimś chipem trzeciej generacji (najlepiej DuoX2, Alladiny są hurtowo podrabiane). Jeśli stać Cię wydać koło 200zł na modchip i lubisz bajery ;) to śmiało bierz któryś z modchipów czwartej generacji takich jak Xecuter 3, SmartXX V3 czy Xenium.
- "Co to jest Tsop Flash?"
Flash kości z biosem na płycie głównej konsoli. Możliwy jedynie na mobo od 1.0 do 1.5 (w 1.6 bios siedzi na ROM, a nie EEPROMie). Jest to metoda tania i daje możliwości porównywalne z chipem. W konsolach 1.0, w których znajduje się flash o pojemności 1MB można podzielić pamięć na banki, czyli oddzielne sektory pamięci (2x512k, 2x256k+512k, 4x256k). Daje to możliwość wrzucenia kilku biosów i przełączania się pomiędzy nimi. W konsoli 1.1, gdzie Microsoft użył inny kod w MCPX, flasha można podzielić tylko na 2x512k. W konsolach 1.2-1.5 można użyć tylko biosów 256k (choć tutaj też jest wyjątek. Polski serwisant Maldini lutował kości 512k i dzielił ją na dwa banki po 256k każdy. Jest to jednak najtrudniejsza metoda).
Ten artykuł nie był jeszcze komentowany. Bądź pierwszy - dodaj swoją opinię.