[PS2] FreeMCBoot i ESR
FAQ - FMCB
FAQ - czyli najczęściej zadawane pytania:
- "Który exploit jest najlepszy?"
W swojej klasie, czyli exploitów DVD-Playera, FMCB (w połączeniu z ESR) jest oczywiście najlepszy. Co to znaczy? Jest darmowy, posiada najwięcej funkcji i jest najbardziej kompatybilny z grami (można śmiało powiedzieć, że 95% gier nie sprawia problemów). Pozostałe dwa, komercyjne, czyli Memor32 i MemoryPlus, nie mogą się już tym pochwalić.
Co z pozostałymi? Exploit title.db (exploit Marcusa R. Browna) jest dość niewygodny w obsłudze, bowiem wymaga ręcznego wysuwania tacki i jednej oryginalnej gry na PSXa - ponadto nie działa już na modelach Slim. O Swap Magic, myślę że chyba każdy słyszał i zna jego podstawowe ograniczenia takie jak brak obsługi DVD9 i konieczność swapowania płytami o większym TOC niż on sam. Pierwszy jednak zadziała na każdym "grubym PS2", drugi na każdej konsoli, można nawet uruchomić grę z PSXa (choć wymaga to nieco gimnastyki).
"The Winner is..."
Jak to w z exploitami bywa, nie ma doskonałych. Od Użytkownika i jego wiedzy/preferencji zależy, który będzie dla niego wygodniejszy. Osobiście nie zastanawiałbym się, tylko wgrał na kartę FreeMcBoot, ale wybór należy do Ciebie.
- "Która wersja wersja FMCB jest najlepsza?"
Wcześniejsze wersje niż 1.5 są nielegalne, z kolei w późniejszych doszły głównie hacki OSDSYS. Wybór należy do Ciebie. Osobiście preferuję jak najnowszą.
- "Czy FMCB działa na każdej PS2?"
Wbrew temu co poniektórzy wypisują na forach, aukcjach itp. zapewniam, że FreeMcBoot i ESR obsługują każdy model PS2 aż po SCPH-9xxxx włącznie (uwaga: część modeli 9xxxx ma wyłączony OSD Update, przez co żaden exploit tego rodzaju nie zadziała (zawsze uruchomi się oryginalny OSDSYS)! Szczegóły na stronie poświęconej serii 9xxxx. FMCB nie działa również na debug/devkitach (DTL-Hxxxx) i PSX (DESR-xxxxx).
- "Z którymi SCPH-9xxxx działa i jak je rozpoznać?"
FMCB (jak i każdy inny tego rodzaju exploit) działa z retailowymi modelami, które mają fw w wersji 2.20 lub niższy. Począwszy od feralnego 2.30 już nie. Szczegóły na stronie poświęconej serii 9xxxx.
- "Dlaczego mi nie działa?"
Zacznijmy może od tego co to znaczy, że "nie działa". Exploit może nie uruchamiać się wcale, może nie dawać się zainstalować, może resetować konsolę po wyborze opcji czy próbie uruchomienia jakiegoś programu. Przyczyn może być kilka: niezgodny region Magic Gate z regionem konsoli (dokładnie to opisałem w tutorialu), uszkodzenie struktury logicznej karty, skasowanie jakiegoś newralgicznego dla jego działania pliku, usunięcie relinkowanego wpisu w tablicy do osdmain itp, użycie nieprawidłowego FREEMCB.CNF czy najzwyklej w świecie karta jest nieoryginalna. Zapewnienia typu: "kupiłem ją w sklepie XYZ za 70zł to musi być oryginalna" znaczą tyle co nic - nawet w renomowanych sklepach można trafić na podróbkę, tym bardziej w supermarkecie gdzie z definicji sprzedawany jest chłam. Nie twierdzę, że tak jest w każdym, ale może być - świadomie bądź nie, bowiem niekiedy te karty naprawdę ciężko odróżnić.
- "Czy mogę w ten sposób uszkodzić konsolę?"
Naturalnie, że nie.
- "Czy FMCB modyfikuje w jakiś sposób fw konsoli?"
Nie ma takiej możliwości. Firmware PS2 znajduje się na kościach ROM, a nie NAND/EEPROM jak na obecnej generacji (nie te czasy ;]). Gdyby była możliwość zmiany lub modyfikacji danych na kości (a w zasadzie to na kościach) z fw to karta pamięci, ani nawet żadne rozwiązania tego typu nie byłyby prawdopodobnie potrzebne.
- "Czy każda karta pamięci się nadaje?"
Wszystkie oryginalne tak, większość podróbek też (ale niestety nie wszystkie - to samo tyczy się nielicencjonowanych kart). Od wersji 1.8 kompatybilność znacznie wzrosła.
- "Czy FMCB odtwarza gry z dysku, divx, mp3 itp?"
NIE. Od tego są dodatkowe programy, w które należy się zaopatrzyć. Żaden modchip, Swap Magic czy inny wynalazek sam z siebie nie odtwarza filmów i muzyki, ani nie uruchamia gier z HDD! Na wielu aukcjach internetowych wypisywane są idiotyzmy, aby zwabić nieświadomego klienta.
- "Czy mogę skopiować pliki na drugą kartę i będzie działać?"
Nie będzie z dwóch powodów. Pierwszym z nich jest MC ID, który jest unikalny dla każdej karty z osobna i nie ma możliwości jego "skopiowania" na inną kartę. Drugi powód jest taki, że instalacja multi, dodatkowo modyfikuje tablicę mcfs, tak aby kilka różnych nazw, odnosiło się do tego samego, pliku. Jeśli chcesz zainstalować exploit na innej karcie to po prostu uruchom uLE, a za jego pomocą instalator FMCB, najlepiej z pendrive'a, tak jak jest to opisane w tutorialu.
- "Czy jeśli chcę zmienić wersję FMCB na nowszą, muszę ją od nowa instalować?"
Tak i to się raczej nie zmieni.
- "Czy jeśli chcę zmienić wersję jakiegoś programu na nowszą muszę od nowa instalować FMCB?"
Oczywiście, że nie. Programy zewnętrzne (umownie je tak nazwę) nie mają nic wspólnego z FMCB i można nimi dowolnie operować na karcie.
- "Czy jeśli chcę dodać jakiś program muszę od nowa instalować FMCB?"
Nie musisz. Analogicznie jak w pytaniu powyżej.
- "Dlaczego jak wgrałem nowy program na kartę to nie widzę go w menu konsoli?"
Ponieważ nie dopisałeś go w pliku konfiguracyjnym. To częsty błąd użytkowników Xbox'a - ELFy dla PS2 w headerze nie posiadają żadnych dodatkowych informacji, które pozwoliłyby na identyfikację, a w zasadzie to rozróżnienie jednej aplikacji od innej, także pojęcie "AutoAddItem" znane z wielu dashy, na PS2 nie funkcjonuje. W jaki sposób dodawać programy do menu OSDh zostało wyjaśnione na stronie poświęconej konfiguracji.
- "Dlaczego po zastosowaniu pliku FREEMCB.CNF z poprzedniej wersji FMCB na nowej zawiesza loader?"
Ponieważ jest niekompatybilny. Musisz od nowa poustawiać opcje, które Ciebie interesują, albo ręcznie wyedytować plik na komputerze.
- "Wyedytowałem plik konfiguracyjny na komputerze, dlaczego zawiesza mi loader?"
Albo popełniłeś błąd w składni, albo używasz złego kodowania plików. FMCB nie odczyta FREEMCB.CNF, który zapisany będzie w innym formacie niż ANSI. Częsta pomyłka użytkowników Linuksa, na którym często domyślnym formatem w edytorach tekstowych jest UTF-8.
- "Skoro zawiesza mi się loader w jaki sposób mogę naprawić instalację?"
Możesz zainstalować od nowa lub co bardziej rozsądne, uruchomić manager plików (np. uLE) z trybu RESCUE (czyli nazywając program RESCUE.ELF i wrzucając do katalogu głównego na np. penrive'a) i zamienić plik konfiguracyjny na poprawny (lub wrzucić FREEMCB.CNF do katalogu głównego - tak samo jak w przypadku RESCUE.ELF, przy starcie FMCB zostanie odczytany z mass, zamiast z karty pamięci).
- "Dlaczego FMCB widzi pendrive'a a inne programy nie? Przecież wgrałem moduły do obsługi USB!"
PS2 nie ma w tle działającego OSu, który zarządza np. USB. Tutaj każdy program z osobna musi się o jego obsługę sam zatroszczyć. Są dwa pliki, które za to odpowiadają: USBD.IRX i USB_MASS.IRX (lub USBDHFSD.IRX). Obecnie każda aplikacja, która jest jeszcze rozwijana posiada te moduły wkompilowane w program, ALE mimo to umożliwia wczytać zewnętrzne z określonych lokalizacji (o określonych nazwach, najczęściej takich jak powyżej).
- "Czy to jest legalne?"
W zupełności Tak. Pierwsze hacki tego typu nie były, bowiem opierały się na bibliotekach i modułach z oryg. SDK (np. pierwsze wersje FMCB czyli Datel OSDSYS Loader). Obecne wersje, czyli FMCB od v1.5 są w zupełności legalne (nawet w Angli).
- "Czy mogę zarabiać nagrywając innym FMCB?"
Nie możesz ponieważ autorzy (między innymi i ja) nie wyrażają na to zgody począwszy od wersji 1.7. Spowodowane jest to zalewem różnego rodzaju aukcji internetowych itp. ogłoszeń z usługą instalacji za kolosalne pieniądze, na domiar złego na tandetnych chińskich podróbkach, zmieniając przy tym nazwy programów.
- "Czy mogę jakoś usunąć logo ze splash screenu?"
Nie i prosimy tego nie robić. Począwszy od wersji 1.8, kod źródłowy przestał być upubliczniany, a stare wersje są konsekwentnie usuwane ze stron, właśnie ze względu na powyższe mankamenty ludzkiej natury. ;)
- Berion [25-VIII-2008 / 26-XI-2009]
Podziękowania dla gryzzli i szczuru za wykonanie zdjęć do tutoriali.
Ten artykuł komentowano 1133 razy. Zobacz komentarze.