Konsole

Strona g��wna

 

Spis treści



[PSP] Emulacja PSXa na PSP

Wstęp



Z chwilą kiedy to piszę, istnieją dwa emulatory PSXa na PSP. Jeden jest scenowy, drugi Sony, zintegrowany z biosem. Pierwszy pozostawia jeszcze sporo do życzenia, dlatego też zajmiemy się wyłącznie tym drugim.

Począwszy od fw 3.02 Sony zaimplementowało swój własny, wcześniej zapowiadany emulator PSXa. Nie minął miesiąc jak niezmordowany Dark_Alex, po raz kolejny shackował nowy bios potentata, jednocześnie wydając prosty program do budowy własnych EBOOTów z grami na PSXa. Początkowo niezbędna była Hot Shots Golf 2, dziś wystarczy sam base.pbp dołączony do wielu GUI, rozszerzających program o szereg nowych funkcji - i właśnie jednym z nich zajmiemy się w poniższym tutorialu.


Do emulacji tak spreparowanych obrazów potrzeba co najmniej Custom Firmware 3.02 OE-B. Na "zwykłym" fw nie mamy szans na uruchomienie gier, które nie zostały zakupione w serwisie Sony. Oczywiście EBOOTy z Playstation Store nadal działają.


Mini FAQ :
  • "Czy mogę uruchomić w ten sposób każdą grę z PSXa ?"
    Tylko te, które są obsługiwane przez emulator. Wraz z kolejnymi jego odsłonami kompatybilność zapewne będzie rosnąć.

  • "Czy ma znaczenie region mojej gry ?"
    Na razie tak. Gry w PALu w ogóle się nie bootują lub z błędami graficznymi (z testowanych przeze mnie, żadna nie została zabootowana).

  • "Czy w ten sposób mogę odpalić grę na oryginalnym firmware ?"
    Niestety nie. Ze względu na DRM można to zrobić tylko i wyłącznie na Custom Firmware (czyli fw shackowanym przez Dark_Alex-a) począwszy od wersji CF 3.02 OE-B.

  • "Czy mogę edytować plik EBOOT.PBP programem PBP Unpacker ?"
    Obrazy gier na PSXa nie są standardowym *.pbp. Przynajmniej do wersji 0.94 nie ma możliwości edycji PBP za pomocą tego programu.

  • "W jakim formacie musi być obraz ?"
    Oficjalny emulator w *.pbp zawiera swój własny format obrazu. Opisany na kolejnej stronie program jak dotąd akceptuje tylko *.iso (odradzam, ze względu na brak subkanałów), *.bin (arkusz *.cue nie jest potrzebny), *.img (nie testowałem i nie sprawdzałem czy to jedyny plik, na którym pracuje, ale dla pewności warto zachować *.ccd, *.sub) i gotowy *.pbp.

  • "W jaki sposób zrobić poprawny obraz gry z PSXa ?"
    Polecam nasze tutoriale: "kopiowanie gier" i "kopiowanie zabezpieczonych gier".

  • "Czy hack-i gier będą działać ?"
    Tak o ile gra jest obsługiwana przez emulator. Oczywiście obraz należy spatchować przed jakąkolwiek zabawą z PBP. Podobnie jest z naprawą bloków ECC/EDC.

  • "Nie działa mi mój manual, zawiesza konsolę etc."
    Sprawdź czy każdy z obrazków jest w formacie *.png w odpowiedniej rozdzielczości. Począwszy od CF 3.03 OE-B, można użyć więcej niż 100 stron (maksymalnie tysiąc).

  • "Czy mogę jakoś przekopiować save'y z mojej konsoli do PSP ?"
    Emulator trzyma save'y w folderze z nazwą ID gry. Znajdują się tam dwa pliki o dźwięcznej nazwie ;) MEMCARD1.DAT i MEMCARD2.DAT. Najprawdopodobniej są to nieskopresowane (co sugeruje waga plików) obrazy obu kart pamięci. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że niedługo ktoś napisze prosty program do integracji własnych surowych save'ów ze wspomnianymi już plikami. Nie wiem czy są one szyfrowane, przyznam że nie sprawdzałem. Jeśli nie to możnaby w dość prosty sposób podmienić w hex edytorze dany fragment pliku na Twój save.

  • "Co z grami wielopłytowymi ?"
    Jeśli gra robi save na końcu płyty, to nie ma potrzeby grzebać w obrazie. Wystarczy wyjść z gry i uruchomić jej kolejną płytę, załadować save i grać dalej.

    Jeśli nie robi to trzeba scalić obrazy wszystkich płyt w jeden. Należy pamiętać jednak o kilku rzeczach: pliki o tej samej nazwie, ale różnej wadze należy inaczej nazwać i zmienić do nich odwołanie w pliku licencyjnym. Podobnie z kolejnymi płytami. Gry różnie ich szukają, np. FFVII ma specjalne cnf-y, ale np. w MGSie trzeba grzebać w PSX-EXE. Ostatnia sprawa to budowa obrazu. Potrzebujesz programu, który buduje go bez ograniczeń co do wielkości nośnika. Tracimy niestety dane subkanałowe i kolejność plików (LBA). Są gry, które odmówią współpracy po takim "zabiegu".

  • "Nie działają mi save'y z gier wielopłytowych"
    Dla płyt 2, 3 itd... należy zmienić ID gry, na taki jaki jest dla pierwszej.



Komentarze


krupar - 22 Wrzesien 2007, 12:32:11
Co mam Zrobi? ?eby gra dzia?a?a na psp. Gdy wk?adam plik "EBOOT.PBP" z "Keys.BIN" do folderu Game na psp, uruchamiaj?c gr? wyskakuje mi: "The copyright protection information is invalid".
Pomocy!!!!!!!!!!!!!

krupar - 22 Wrzesien 2007, 13:44:53
PS: Mam wersj? psp 3.71

Berion - 25 Wrzesien 2007, 10:28:45
Na oryginalnym FW nie uruchomisz gry bez drm. Wgraj Custom Firmware (poczytaj o Pandoras Battery). Trzeba by?o przeczyta? FAQ we wst?pie.

krupar - 27 Wrzesien 2007, 19:32:17
Dzi?ki!
Teraz musz? tylko czeka? na nowszy firmware od dark alexa lub na opcj? zrobienia downgradu na firmware 3.71. Wol? jednak t? pierwsz? opcj?.

Berion - 4 Pazdziernik 2007, 15:17:55
Nie wiadomo czy taki powstanie, w ka?dym razie nie pr?dko, maj?c na uwadze pandora battery.

Niestety CF to jedyna mo?liwo?? - dowolny (OE powy?ej 3.02 OE-A lub M33).

Komentarze sa dostepne tylko dla zarejestrowanych uzytkownikow (jezeli masz konto na forum wystarczy sie zalogowac). Jezeli nie, zarejestruj sie (rejestracja jest darmowa).
Nazwa uzytkownika:
Haslo:
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /mnt/ssd1/html/IncPhp/html/ReklamaArtykulyLewa.php:40) in /mnt/ssd1/plikiDoAdmina/class/artykul.class.php on line 809