W ostatniej części zajmiemy się tkz. munge file'ami. Cóż to takiego?
Jest to coś w rodzaju archiwum zawierającego przeróżne skompresowane
(lub nie), dane.
W każdym takim pliku na początku lub jego końcu, znajduje się tabela z
LBA (choć nie jest to regułą, np. do *.afs często LBA jest w
zewnętrznym module, lub głównym elf-ie). Ok, to w takim razie po co to
całe LBA? To ja zapytam: skąd gra ma wiedzieć, gdzie
szukać potrzebnego jej w danym momencie pliku - właśnie po LBA. Jak
szukać czegoś takiego? Jest całe mnóstwo programów tego typu, ja jednak
polecam LBA Table Finder Utility (Win9x/NT) (by neness2000).
Jak się zabrać za wypakowywanie
plików? Postanowiłem skupić się na jednym bardzo dobrym i łatwym w
obsłudze programie. Niestety nie rozpakujemy nimi każdego pliku
(pluginy), ale myślę że dla początkujących wystarczą. Nie chciałbym
wkraczać w temat RIPowania gier, który to jest znacznie, znacznie bardziej
skomplikowany. jeśli, któryś z poniższych programów nie jest w stanie
poradzić sobie z danym plikiem, polecam poszukać gotowych ripkitów,
extractor/rebuilderów i innych wynalazków specjalnie dedykowanych
określonej grze (PS2ModZ Paradise lub choćby na PS2NFO).
Programem, który postaram się w miarę przystępnie opisać jest ExPERT (Win9x/NT) (testowane na wersji 1.04). Oczywiście musimy się zaopatrzyć w plugin do danej gry - bez tego progs jest niemal bezużyteczny.
1.) Otwieramy program. Z menu plugins wybieramy interesujÄ…cy nas plug.
2.) Wybieramy big file i jeśli to konieczne, tabelę z
LBA do tego pliku. W moim przypadku (Burnout Revenge) nie musiałem.
Kolejne dwie czynności jakie musimy wykonać to kliknięcie w panel
"Extract LBA" i "Extract File".
3.) Kiedy program zakończy pracę nasze pliki są już wypakowane do folderu @_nazwamungefile'a.
Witam Ja widze w katalogu /audio/music jakie? pliki VB to te? s? pliki audio ? i czy da si? je zripowa??
Berion
- 30 Sierpien 2006, 10:59:28
Za czasów PSXa by?y *.vag/*.vab/*.vb itd... ale szczerze w?tpi?, aby to by?y te same pliki. To najprawdopodobniej munge.
lee99
- 30 Sierpien 2006, 18:28:35
aha no tak ale czytam ten artyku? o mudge w?asnie i heh :( co tu z tymi plikami zrobi?!? ;( Jakby chocia? si? da?o odtworzy? to wy??cznie czym? to ju? by?o co? :)
Berion
- 1 Wrzesien 2006, 15:13:38
Cz??? z munge-ami chyba wywal? - i tak jest do?? lakoniczna. eXpert jak i nieopisany tutaj CRC posiadaj? plug do ... jakby to nazwa?... "wszystkich munge-y". Ale aby z niego skorzysta? potrzebna jest spora wiedza na temat budowy takich plików (mnóstwo opcji do wyboru: dummy, lba itd...), a i tak bez hexedytora si? nie ob?dzie.
Ja takowej nie posiadam (a raczej w minimalnym stopniu). W planach mam jakis tutorial na ten temat, ale dopóki nie poczuje si? swobodnie w tym temacie, taki opis si? nie pojawi.
Czego nie ma w tym tutorialu? Zapomnia?em dopisa? o formacie *.bik (dos? popularny na xboxie, na PS2 wyst?puje tylko w "PoP Dwa Trony". Nie ma te? najwa?niejszej rzeczy: ostatnio (powiedzmy, ?e ostatnio) w CRC zosta?a dodana opcja skanowania pliku. Co nam to daje? Ano je?li prog znajdzie jaki? np. PSS umozliwia nam jego ekstrakcj?. Znajd? troch? czasu to pomysl? nad tym i dodam.
lee99
- 1 Wrzesien 2006, 22:26:42
.bik równie? jest wykorzystywany na pc. Jest odtwarzacz czy nawet soft w sumie do tworzenia wideo w tym formacie do ?ci?gni?cia za friko ;) Ale tak do rzeczy...kurcze zale?y mi na wyci?gni?ciu tego soundtracku z GTA LCS no ale cu? chyba narazie nic z tego nieb?dzie szkoda :( Poza tym niemam odpowiedniej wiedzy na temat psx czy ps2 :( i daje sobie spokój Pozdrawiam