Konsole

Strona g��wna

 

Spis treści



[PS2] Konwersja plików dźwiękowych do *.wav

Munge file



W ostatniej części zajmiemy się tkz. munge file'ami. Cóż to takiego? Jest to coś w rodzaju archiwum zawierającego przeróżne skompresowane (lub nie), dane. W każdym takim pliku na początku lub jego końcu, znajduje się tabela z LBA (choć nie jest to regułą, np. do *.afs często LBA jest w zewnętrznym module, lub głównym elf-ie). Ok, to w takim razie po co to całe LBA? To ja zapytam: skąd gra ma wiedzieć, gdzie szukać potrzebnego jej w danym momencie pliku - właśnie po LBA. Jak szukać czegoś takiego? Jest całe mnóstwo programów tego typu, ja jednak polecam LBA Table Finder Utility (Win9x/NT) (by neness2000).

Jak się zabrać za wypakowywanie plików? Postanowiłem skupić się na jednym bardzo dobrym i łatwym w obsłudze programie. Niestety nie rozpakujemy nimi każdego pliku (pluginy), ale myślę że dla początkujących wystarczą. Nie chciałbym wkraczać w temat RIPowania gier, który to jest znacznie, znacznie bardziej skomplikowany. jeśli, któryś z poniższych programów nie jest w stanie poradzić sobie z danym plikiem, polecam poszukać gotowych ripkitów, extractor/rebuilderów i innych wynalazków specjalnie dedykowanych określonej grze (PS2ModZ Paradise lub choćby na PS2NFO).


Programem, który postaram się w miarę przystępnie opisać jest ExPERT (Win9x/NT) (testowane na wersji 1.04). Oczywiście musimy się zaopatrzyć w plugin do danej gry - bez tego progs jest niemal bezużyteczny.

1.) Otwieramy program. Z menu plugins wybieramy interesujÄ…cy nas plug.



2.) Wybieramy big file i jeśli to konieczne, tabelę z LBA do tego pliku. W moim przypadku (Burnout Revenge) nie musiałem. Kolejne dwie czynności jakie musimy wykonać to kliknięcie w panel "Extract LBA" i "Extract File".



3.) Kiedy program zakończy pracę nasze pliki są już wypakowane do folderu @_nazwamungefile'a.




- Berion [18.02.06]


Komentarze


lee99 - 28 Sierpien 2006, 21:36:56
Witam Ja widze w katalogu /audio/music jakie? pliki VB to te? s? pliki audio ? i czy da si? je zripowa??

Berion - 30 Sierpien 2006, 10:59:28
Za czasów PSXa by?y *.vag/*.vab/*.vb itd... ale szczerze w?tpi?, aby to by?y te same pliki. To najprawdopodobniej munge.

lee99 - 30 Sierpien 2006, 18:28:35
aha no tak ale czytam ten artyku? o mudge w?asnie i heh :( co tu z tymi plikami zrobi?!? ;( Jakby chocia? si? da?o odtworzy? to wy??cznie czym? to ju? by?o co? :)

Berion - 1 Wrzesien 2006, 15:13:38
Cz??? z munge-ami chyba wywal? - i tak jest do?? lakoniczna. eXpert jak i nieopisany tutaj CRC posiadaj? plug do ... jakby to nazwa?... "wszystkich munge-y". Ale aby z niego skorzysta? potrzebna jest spora wiedza na temat budowy takich plików (mnóstwo opcji do wyboru: dummy, lba itd...), a i tak bez hexedytora si? nie ob?dzie.

Ja takowej nie posiadam (a raczej w minimalnym stopniu). W planach mam jakis tutorial na ten temat, ale dopóki nie poczuje si? swobodnie w tym temacie, taki opis si? nie pojawi.

Czego nie ma w tym tutorialu? Zapomnia?em dopisa? o formacie *.bik (dos? popularny na xboxie, na PS2 wyst?puje tylko w "PoP Dwa Trony". Nie ma te? najwa?niejszej rzeczy: ostatnio (powiedzmy, ?e ostatnio) w CRC zosta?a dodana opcja skanowania pliku. Co nam to daje? Ano je?li prog znajdzie jaki? np. PSS umozliwia nam jego ekstrakcj?. Znajd? troch? czasu to pomysl? nad tym i dodam.

lee99 - 1 Wrzesien 2006, 22:26:42
.bik równie? jest wykorzystywany na pc. Jest odtwarzacz czy nawet soft w sumie do tworzenia wideo w tym formacie do ?ci?gni?cia za friko ;) Ale tak do rzeczy...kurcze zale?y mi na wyci?gni?ciu tego soundtracku z GTA LCS no ale cu? chyba narazie nic z tego nieb?dzie szkoda :( Poza tym niemam odpowiedniej wiedzy na temat psx czy ps2 :( i daje sobie spokój Pozdrawiam

Komentarze sa dostepne tylko dla zarejestrowanych uzytkownikow (jezeli masz konto na forum wystarczy sie zalogowac). Jezeli nie, zarejestruj sie (rejestracja jest darmowa).
Nazwa uzytkownika:
Haslo: