Konsole

Strona g��wna

 

Spis treści



[PS2] Konwersja plików dźwiękowych do *.wav

PCM/ADPCM, CRI i PSS



Niestety obecnie A/V jest niemal zawsze pakowane w duże zbiory, na dodatek nie zawsze są to same pliki dźwiękowe/video. Często są przeplecione dummy lub innymi danymi. Opisane poniżej programy konwertują tylko i wyłącznie "gołe" pliki. Jeśli w naszej grze, ścieżka dźwiękowa występuje tylko w big file'u, musimy go rozpakować. Nawet jeśli program rozpozna plik (vide MF Audio), nie odsłuchamy wszystkich utworów (nie pomoże nawet skakanie po poszczególnych offsetach)... Cóż, na razie wszystko:



Na pierwszy ogień idzie PSS Plex (Win9x/NT) (testowane na wersji 1.1.0). Jest to bardzo dobry program rozkładający *.pss, niestety to jedyny format jaki rozpoznaje. Jego cechą unikalną jest możliwość ponownej multipleksacjii (*.wav/*.m2v).

1.) Otwieramy program, przywita nas Å‚adne GUI. Klikamy na "Demultiplex".


2.) W nowo otwartym oknie, klikamy na "Open". Wybieramy określony *.pss, miejsce docelowe na zdemultipleksowane pliki i klikamy "start".


3.) Program rozpocznie "rozdzielanie" plików. Po skończonej operacji powstaną *.m2v (Video) i *.wav (Adudio).





Drugi w kolejce stoi PSS Demux (Win9x/NT) (testowane na wersji 1.05). Bardzo prosty i intuicyjny obsłudze. Obsługuje wszystkie podstawowe formaty dźwiękowe (nawet wynalazki CRI!)

1.) Uruchamiamy program i przeciÄ…gamy plik w puste pole w okienku.



2.) Po konwersji otrzymamy (zależy od formatu):
  • *.wav/*.dat/*.ipu
  • *.m2v/*.wav
  • *.wav



Trzeci, moim zdaniem najlepszy, jest MFAudio (Win9x/NT) (testowane na wersji 1.1). Obsługuje wszystkie formaty pomijając *.adx; *.sfd (kojarzy nawet PSXowe *.vag). Potrafi również poprawnie odczytać niektóre munge file (*.vas; *.stz). Początkującym jednak, może na początku sprawiać drobne problemy (głównie przy RAW i wyborze kanału/interleave).

1.) Otwieramy program i klikamy na "Open".


2.) Na samej górze wyświetli się rozpoznany typ pliku, a poniżej jego "parametry". O ile w przypadku *.pss itp. nie napotkamy żadnych trudności, tak przy RAW już niestety trzeba dobrać odpowiednią częstotliwość, ilość kanałów (mono/stereo) i interleave.

Klikamy "Play" i przysłuchujemy się czy nie ma żadnych podejrzanych trzasków, pisków i innych artefaktów. Przy dobrze dobranych ustawieniach dźwięk jest zupełnie czysty (czasem też znacznie przyspieszony w stosunku do tego co słyszymy w grze).

Poniżej moje ustawienia dla Burnout Revenge:



3.) Kiedy już się z tym uporaliśmy, przyszedł czas na konwersję do wave. Spoglądamy na drugą tabelkę i wybieramy z listy "WAV Microsoft RIFF - Uncompressed PCM". Ustawiamy "Frequency", "Samples" i "Channels" tak jak powyżej.

4.) Klikamy na "Save As", wybieramy miejsce docelowe na nasz *.wav po czym klikamy na "Process!", który teraz jest już podświetlony.


Komentarze


lee99 - 28 Sierpien 2006, 21:36:56
Witam Ja widze w katalogu /audio/music jakie? pliki VB to te? s? pliki audio ? i czy da si? je zripowa??

Berion - 30 Sierpien 2006, 10:59:28
Za czasów PSXa by?y *.vag/*.vab/*.vb itd... ale szczerze w?tpi?, aby to by?y te same pliki. To najprawdopodobniej munge.

lee99 - 30 Sierpien 2006, 18:28:35
aha no tak ale czytam ten artyku? o mudge w?asnie i heh :( co tu z tymi plikami zrobi?!? ;( Jakby chocia? si? da?o odtworzy? to wy??cznie czym? to ju? by?o co? :)

Berion - 1 Wrzesien 2006, 15:13:38
Cz??? z munge-ami chyba wywal? - i tak jest do?? lakoniczna. eXpert jak i nieopisany tutaj CRC posiadaj? plug do ... jakby to nazwa?... "wszystkich munge-y". Ale aby z niego skorzysta? potrzebna jest spora wiedza na temat budowy takich plików (mnóstwo opcji do wyboru: dummy, lba itd...), a i tak bez hexedytora si? nie ob?dzie.

Ja takowej nie posiadam (a raczej w minimalnym stopniu). W planach mam jakis tutorial na ten temat, ale dopóki nie poczuje si? swobodnie w tym temacie, taki opis si? nie pojawi.

Czego nie ma w tym tutorialu? Zapomnia?em dopisa? o formacie *.bik (dos? popularny na xboxie, na PS2 wyst?puje tylko w "PoP Dwa Trony". Nie ma te? najwa?niejszej rzeczy: ostatnio (powiedzmy, ?e ostatnio) w CRC zosta?a dodana opcja skanowania pliku. Co nam to daje? Ano je?li prog znajdzie jaki? np. PSS umozliwia nam jego ekstrakcj?. Znajd? troch? czasu to pomysl? nad tym i dodam.

lee99 - 1 Wrzesien 2006, 22:26:42
.bik równie? jest wykorzystywany na pc. Jest odtwarzacz czy nawet soft w sumie do tworzenia wideo w tym formacie do ?ci?gni?cia za friko ;) Ale tak do rzeczy...kurcze zale?y mi na wyci?gni?ciu tego soundtracku z GTA LCS no ale cu? chyba narazie nic z tego nieb?dzie szkoda :( Poza tym niemam odpowiedniej wiedzy na temat psx czy ps2 :( i daje sobie spokój Pozdrawiam

Komentarze sa dostepne tylko dla zarejestrowanych uzytkownikow (jezeli masz konto na forum wystarczy sie zalogowac). Jezeli nie, zarejestruj sie (rejestracja jest darmowa).
Nazwa uzytkownika:
Haslo: