Artykuł ten, który właśnie czytacie, dotyczyć będzie jak
sama nazwa wskazuje, popularnego w naszym kraju jak i za granicą „modingu”
konsol PS2. Innymi słowy: przerabianiu tak, aby działały kopie zapasowe naszych
oryginalnych gier (jak wiadomo w naszym „kochanym” państwie
zarobki są wschodnie, a ceny zachodnie i mało kto może sobie pozwolić na
wydatek rzędu 160 - 230 zeta na ponowny zakup tej samej gry, tylko dlatego, że zniszczył nam
się nośnik i już nasza konsola go „nie łyka”).
Oczywiście
jak już zdecydowaliśmy się przerobić naszą kochaną „czarnulę” tak, aby czytała kopie
zapasowe, nasuwa się nam na usta sporo pytań: Jaki modchip zastosować ? Który
będzie lepszy ? Czy po przeróbce naszego cacka wszystko będzie dobrze, czy nie padnie ? Skąd wziąć schemat ? Jaki
mam model konsoli ? Jakie zabezpieczenie zastosować ? Dlaczego moja konsola
odmawia posłuszeństwa ? Czy mój dysk twardy będzie współpracował z konsolą ?
Jak rozpoznać jaki modchip jest użyty w mojej konsoli ? I wreszcie moje
ulubione pytanko, które niektórzy klienci mi zadają: co to jest ten MODCHIP
? Tak więc do dzieła i życzę miłej
lektury. Oczywiście wszelkie sugestie i uwagi są mile widziane (proszę tylko o
zachowanie kultury).
Poniżej krótki FAQ z (jak sama nazwa wskazuje) najczęściej zadawanymi pytaniami:
Podstawowe informacje
- Co to właściwie jest ten mod-chip ?
Modchip jest to nic innego (bardzo proste i łopatologiczne wyjaśnienie)
jak układ scalony osadzony na płytce PCB (pot. płytka drukowana), który
jest wyposażony (zaprogramowany zazwyczaj przez producenta) w
odpowiedni soft (oprogramowanie) umożliwiający odpalenie kopii
zapasowej na naszej konsolce (inaczej mówiąc: ominięcie sprawdzania
przez układy naszej konsoli kluczy i ATIP/ADIPów płyt (w dużym
uproszczeniu)). Oczywiście umieszczenie samego układu nic nam nie da,
dlatego na płytce umieszcza się różnego rodzaju kondensatory,
rezystory, diody, itp., jak również odpowiednie wejścia / wyjścia,
przez które łączymy naszego chipa z konsolą.
- Po co mi mod-chip ?
Dzięki niemu mamy możliwość uruchomienia dowolnego programu, gry z innego regionu niż jest konsola i kopii oryginalnej gry
- Czy tracę gwarancję ?
I tak i nie. Autoryzowane serwisy nie przyjmą konsoli z zerwanymi
plombami/stickerami. Jedynie gwarancję może wystawić sklep, w którym
dokonana była modyfikacja.
- Jak to działa ?
Mod nie łamie żadnych zabezpieczeń, a jedynie je omija. Innymi słowy: oszukuje konsolę.
- Czy ma jakieś znaczenie jaki model PS2 posiadam ?
Kolosalne. Różne mod-chipy dedykowane są różnym modelom i różnie się je montuje. Więcej
informacji na kolejnych stronach.
- Czy to jest legalne ?
Zależy od prawa panującego w danym państwie. Bogu dzięki, póki co w
Polsce jeszcze tak.
- Czy mod-chip niszczy laser w konsoli ?
Mod jako taki, nie. Na stan napędu wpływa jakość nośników, których
używamy. Jeśli będą niskiej jakości to długo się PS2 nie nacieszymy.
- Czy mod-chip może w jakiś sposób uszkodzić mobo ?
Jeśli zrobi się to nieumiejętnie przez brak doświadczenia z lutownicą,
błędne rozpoznanie modelu PS2 etc, etc. to tak. W przypadku konsol od
V10 wymagane są dodatkowe zabezpieczenia układu LA/BA. Bez nich ryzyko
uszkodzenia ww. układów jest bardzo wysokie [!] Po więcej informacji
zapraszam na kolejne strony.
- Czy trzeba jakoś ustawić laser po montażu moda ?
To zależy w jakim stanie jest laser. Jeśli jest na tyle słaby, aby nie
odczytać CD/DVD-+R/RW, potrzebna jest kalibracja.
- Który mod-chip kupić ?
Zdecydowanie polecam te z górnej półki. W tym przypadku nie ma sensu
oszczędzać. Im więcej funkcji, im lepiej wykonany tym bezpieczniej i
większy jest nasz komfort.
- Gdzie go można kupić ?
W sklepach internetowych (np. bezpośrednio od producenta), aukcjach lub
na giełdach komputerowych.
- Co powinienem znaleźć w zestawie ?
A to już zależy od moda. Niekiedy prócz samego układu można znaleźć
kabelki, czasem płytę z progsami (vide H2O) itd.
Co można uruchomić - czyli zalety modchipów
- Czy można na konsoli uruchomić homebrew ?
Jak najbardziej tak. W przeciwieństwie do np. Swap Magica możemy
uruchomić dowolną aplikację.
- Czy mogę obejrzeć film DVD-Video, DivX/Xvid ?
Tak, z tym że różne mody różnie odpalają DVD-Video (szczegóły na
kolejnych stronach), a do *.avi itp. potrzebne są programy (żaden
modchip
"sam z siebie" nie odpali płyty z DivXem).
- Czy można grać online na serwerach Central Station ?
Można, ale tylko w przypadku jeśli nasz "kawałek krzemu" posiada opcję
jego wyłączenia (potrzebny jest wówczas np. Swap Magic) lub sam się
wyłącza po zabootowaniu kopii. W przeciwnym razie dostaniemy ban na ID
konsoli.
- Czy mając konsolę PAL mogę odpalić gry NTSC (i vice versa) ?
Tak, jak najbardziej tak.
- Czy mogę odpalić kopię na PSXa ?
Tak, z tym że różne mody różnie je odpalają (sczegóły na kolejnych stronach)
- Czy mogę odpalić kopię na CD/DVD+-R/RW (SL/DL) ?
Jak najbardziej tak. Niestety nie każda PS2 radzi sobie z RW, +R lub DL
- Czy mogę odpalić kopię DVD5/9 RIP?
j.w.
- Czy muszę gry jakoś patchować ?
Nie, absolutnie nie. To nie jest Swap Magic :>
- Czy gry odpala się przez jakiś bootCD ?
Dawniej tak (np. AR2+Neo). Dzisiaj to czysta abstrakcja