Konsole

Strona g��wna

 

Spis treści



[PS3] Kopiowanie gier na PlayStation 3

Wstęp



Pomijając krótki epizod z dongle True Blue i ich pirackimi nośnikami, do tej pory nie było ani sposobu ani jakiejś wielkiej potrzeby wykonywać kopii gry do postaci obrazu płyty. Ten stan rzecz zmieniła grupa Cobra Team, która podobnie jak True Blue (o ile to nie Ci sami ludzie, ale to temat na osobny artykuł) zarabiała na dongle'u który współpracował tylko z ich CFW - jako jedyni opracowali sposób na montowanie obrazów płyt i uruchamianie z nich kodu. Przyszły jednak czasy modeli PS3 ze zunifikowanym boot loaderem (potocznie nazywanym metldr v2), na którego po dziś dzień nie znaleziono żadnej luki umożliwiającej downgrade fw, dzięki czemu najwyraźniej osoby wchodzące w skład Kobry doszły do wniosku, że łatwiej im będzie zarobić na ODDE niż dongle'ach które i tak od dłuższego czasu wypierane były przez inne CFW. Prawdopodobnie chcąc zrobić sobie trochę dobrego PR, przygotowali zmodyfikowany CFW Rogero, wzbogacony o funkcje znane z CFW Cobra, ale już bez DRM (a więc i wymogu podłączania dongle'a), publikując razem z kodem źródłowym. Obecnie wszystkie liczące się CFW (może niekoniecznie wszystkie, wciąż czekamy na nowe Rebug ^^) jak i wszystkie backup managery obsługują uruchamianie gier z obrazów płyt *.iso, zarówno z HDD wewnętrznego (UFS2) jak i zewnętrznego (FAT32/NTFS).

Jak większość gier na konsole wydanych na płytach, tak i w przypadku BD-ROM dla PlayStation 3, nie są tłoczone na standardowych nośnikach. Tym razem różnica polega na ukryciu poza zasięgiem komputerowych napędów, specjalnego obszaru m.in z kluczem którym zaszyfrowany jest kontener z głównym plikiem wykonywalnym (EBOOT.BIN). Dodatkowym, tym razem już drobnym zabezpieczeniem jest umieszczenie w pierwszych kilobajtach, ilości zajmowanych sektorów i tzw. licencji (fraza "PlayStation 3" i numer katalogowy gry) bez których konsola odmówi uruchomienia gry. Ważne jednak jest to aby EBOOT był odszyfrowany - i o tym głównie będzie traktować niniejszy poradnik (być może w przyszłości nie będzie takiej potrzeby).


Obraz płyty można wykonać zarówno na konsoli jak i na komputerze (niestety nie wszystkie napędy rozpoznają płytę, a te które tak, nie wszystkie sobie radzą z odczytem z nich danych!). Główną bolączką jest pozyskanie klucza danej gry. Jest kilka na to sposobów. Pierwszy za pomocą narzędzi Flatza (pod nazwą Disc Hash Key, szczegółowy opis w poradniku opisującym przepisywanie save) lub z bazy tych kluczy dołączonej do programu "PS3 Bruteforce Save Data". Drugi sposób to odczyt klucza napędu i po jego przekopiowaniu na pendrive, odczyt klucza z płyty. Drugi sposób jest prostszy, ale wymaga CFW 3.55 na którego instalację nie każdy może sobie pozwolić (użytkownicy konsol z fabrycznym fw nowszym niż 3.55).


Uwaga!

Artykuł opisuje wykonanie kopii niemal 1:1 swoich oryginalnych płyt z grami, zarówno po stronie PC jak i konsoli, sprawdzanie wykonanego obrazu i jego odszyfrowywanie. Jest to nowa metoda, bardziej czasochłonna, ale za to zapewnia kopię swojej gry możliwie najbliższą oryginałowi. Na dodatek uruchamianie gier z obrazu jest mniej inwazyjne dla konsoli co gwarantuje zwiększoną kompatybilność. Łatwiej też i szybciej przesyłać jeden plik ISO niż dotychczasowy tzw. "format Jailbreak" (swoją drogą idiotyczna nazwa), czyli foldery i pliki gry (jest sporo gier które mają ponad 15000 plików, na domiar złego serwery FTP na PS3 są niestabilne). To czego w niniejszym poradniku nie znajdziesz to opisu kopiowania gier standardową metodą i uruchamiania tychże gier z dysku twardego.



Ten artykuł nie był jeszcze komentowany. Bądź pierwszy - dodaj swoją opinię.

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /mnt/ssd1/html/IncPhp/html/ReklamaArtykulyLewa.php:40) in /mnt/ssd1/plikiDoAdmina/class/artykul.class.php on line 809