Sony PlayStation 2
Po szczegółowe informacje na temat konsoli odsyłam do naszego FAQ.
Modchip
Najwygodniejszy i najlepszy sposób na uruchamianie programów i kopii gier na tę konsolę. Nie wymaga patchowania gier (poza Gran Turismo 4, ale tylko na co starszych chipach). Większość obecnie produkowanych modchipów automatycznie wykrywa dyski powyżej LBA28 (powyżej 137GB - tzw. ATAD Patching), wyłącza się po zabootowaniu kopii (tzw. Sleep Mode - przydatny przy potyczkach online na serwerach Sony) i pozwala na uruchamianie programów z karty pamięci (DEV1), dysku twardego (DEV2), pamięci na USB (DEV3) lub pamięci flash modchipa (DEV4), wraz ze startem konsoli (przytrzymując określony przycisk na padzie). Modchipy jak to modchipy, lutuje się do płyty głównej konsoli - jest jednak jeden wyjątek w postaci DMS4 E.Z.I, który stanowi świetną alternatywę dla wszystkich osób, które nie czują się pewnie z lutownicą.
DMS4 E.Z.I Lite - jedyny modchip dla PS2, którego nie trzeba lutować.
obrazek w rozdzielczości 1600x1200px
W modelach PS2 począwszy od V10 do V12 należy dodatkowo montować zabezpieczenia układów LA/BA/RS. Po więcej informacji jak i schematy montażu, odsyłam do faq i na nasze forum.
Boot CD
Na tym polu bezkonkurencyjnym programem jest Swap Magic. Niestety uruchamianie programów/gier za jego pomocą wiąże się nie tylko z mordęgą podmieniania płyt, ale i koniecznością montowania blokad (które jak sama nazwa wskazuje, blokują czujniki - w modelach fat używa się haczyka do wysuwania tacki, który to maltretuje jej mechanim). Ponadto:
Gry uruchamia się osobno dla CD i DVD (Swap Magic jest wydawany na dwóch nośnikach).
Gry wydane na CD zajmujące powyżej 650MB nie zostaną wczytane. Podobnie z DVD5 przekraczającymi TOC Swapa. Można to ominąć odświeżając TOC oryginalną grą, jednak na modelach Slim jest to niemożliwe.
Gry wydane na DVD9 nie są obsługiwane (Gran Turismo 4, God of War 1 i 2, Kessen 3, Xenosaga itd.). Można je co prawda zRIPować, ale wiąże się to z utratą na jakości FMV lub całkowitym brakiem A/V.
Niektóre gry (szczególnie gry EA vide seria Fifa, NHL itp.) trzeba patchować tzw. swap fixami. W przeciwnym razie nie zostaną wczytane, będą się zawiewszać w określonym momencie gry lub bugować.
Swap Magic 3 Plus (3.6)
Począwszy od wersji 3.6, Swap Magic pozwala także uruchamiać programy z karty pamięci lub usb (na 3.8 jest prościej ponieważ robi się to z menu, a nie kombinacją przycisków na padzie). Po więcej szczegółowych informacji odsyłam do naszego Swap Magic FAQ.
Exploit
Znaleziony przez Marcusa R. Browna exploit pozwala uruchomić dowolny program (a za jego pomocą grę) z memorki lub usb (choć i tak trzeba mieć kartę pamięci). Niestety działa on wyłącznie na modelach V0-V10 i podobnie jak w przypadku Swap Magic, wymaga swapowania płyt:
Wgranie na memory card exploita, adekwatnie do posiadanego Trigger Discu.
Włożenie do napędu oryginalnej gry na PSX (Trigger Disc).
Uruchomienie programu (polecam unofficial Launch ELF) poprzez lukę w title.db (czyli wspomniany exploit).
Włożenie oryginalnej płyty z grą o TOC przekraczającym TOC kopii (trzeba dać czas napędowi na weryfikację nośnika).
Podmiana nośnika na kopię za pomocą haczyka (czyli tak, aby napęd nie wiedział, że podmieniłeś mu nośnik).
Uruchomienie pliku licencyjnego z podmienionej płyty managerem plików (np. uLELFem).
Metoda równie kłopotliwa co Swap Magic, jednak nie wymagająca patchowania gier.