Sony PlayStation
Niepozorna, szara skrzynka (lub równie niepozorna biała mydelniczka ;P). Legenda historii elektronicznej rozrywki, która w naszym kraju przyczyniła się do popularyzacji konsol. Po szczegółowe informacje na temat konsoli odsyłam do naszego FAQ.
Modchip
Moim zdaniem jest to jedyne, sensowne rozwiązanie. Modchipy dla PSXa są bardzo proste w montażu (od czterech do ośmiu kabelków, duże punkty lutownicze na mobo konsoli), uruchamiają każdą kopię i każdy program (za wyjątkiem tych opartych na BladeLib - te należy odpalać poprzez loader TJ-a lub patchować ps-x.exe).
Mikrokontroler PIC-12C508A
Jakie są modele chipów do PSXa? Tak naprawdę to zwykłe mikrokontrolery (PIC-12C508, PIC-12C508A i prawdopodobnie PIC-12C509/A) z wgranym odpowiednim oprogramowaniem. Tych mamy kilka rodzai:
Anti-Piracy Mod
Classic
Najczęściej stosowany w SCPH-7002. Podłączany czterema kabelkami.
Colour Mod
Mayumi Stealth
Multimode
Obsługuje wszystkie modele za wyjątkiem PSOne (a więc SCPH-1/3/5/7/9xxx), trzy tryby pracy (w 5/7xxx cztery)
ONEchip
Zaprojektowany dla PSOne. Nie wymaga płyt bootujących.
Stealth4
Obsługuje wszystkie modele konsoli (włącznie z PSOne), pracuje w stealth i obsługuje wszystkie cztery tryby pracy.
Wszystkie wyżej wymienione biosy wraz z programem do flashowania chipa można pobrać z naszej strony.
Czym są te "tryby pracy"? Są cztery, niestety w czasach panowania PSXa nie interesowałem się modchipami, a dziś już większość informacji tego kalibru zniknęła z sieci. Drogi czytelniku, jeśli potrafisz uzupełnić poniższą listę lub jeśli w którymkolwiek miejscu popełniłem błąd proszę o kontakt. Tym bardziej, że funkcje te są kluczowe dla działania i montażu chipa.
1 - Mayumi mode v0.9
???
2 - Mayumi mode v1.0
???
3 - Old mode (4 wire)
Z tego co udało mi się wyczytać w sieci jest to tryb stealth dla modchipa. Niektóre gry jak np. Legend of Dragoon sprawdzają czy w konsoli mamy modchip. Jeśli takowy wykryją, gra zaraz po zabootowaniu wyświetla stosowny komunikat uniemożliwiając grę.
4 - Disable mode
Wyłączenie modchipa wciskając 2x reset (hmm, a co z PSOne?).
Boot CD
Nigdy z nich nie korzystałem. Z nazw kojarzę dwa produkty: Action Replay (oczywiście mam na myśli oryginalne edycje i tylko na CD) i X-Change.
Podobno mając Net Yaroze (z jej specjalną memorką) można uruchamiać gry poprzez płytę bootującą (program dla NY dołączony do bibliotek - obraz ten do dziś krąży w sieci jako "magiczna płyta botująca" ;]). Net Yaroze nigdy nie posiadałem, także nie jestem w stanie stwierdzić czy jest to prawda.
Boot CD + Modchip
Jeden z pierwszych biosów do modchipa dla PSOne wymagał bootcd w postaci Import Playera, inaczej nie uruchamiał gier w NTSC U/J). Jaki konkretnie tego nie niestety nie wiem.
Swap Trick
Zablokowanie czujników otwierania klapki i podmiana oryginalnej płyty na kopię zaraz po logu PlayStation.
Ostatnia metoda to "specjalne wypalenie płyty"... Podobno modele SCPH-1xxx nie weryfikowały ATIPu płyty, dzięki czemu odpowiednio kopiując grę (odczyt subkanałów Q-W - (2368)) i nagrywając ją na nośniku o bardzo dobrym promieniu odbicia (czarny pigment) można było bez obawy grać na kopii. Ile w tym prawdy a ile plotki, tego nie wiem, choć ja bym sobie nie robił nadziei - prawdopodobnie to wierutna bzdura.