Konsole

Strona g��wna

 

Spis treści



Sposoby uruchamiania kopii i programów homebrew

Wstęp



Dylemat - modować czy nie modować, a może lepszy byłby exploit?

Jako, że często spotykam się tą kwestią postaram się w miarę krótko wyjaśnić korzyści i ryzyko z tego płynące. Każda konsola to zupełnie inna konstrukcja i różne możliwości uruchamiania zarówno homebrew (programów "domowej roboty") jak i kopii (gier, programów etc.). Na kolejnych stronach postaram się dokładnie opisać każdą ze znanych mi metod. Zanim jednak do tego przejdziemy proponuję wyjaśnić kilka kwestii.

Tutorial służy wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych. Tylko od użytkownika (czytelnika) zależy czy wiedzę tę wykorzysta do zabawy homebrew (devkity są poza zasięgiem portfela przeciętnego Polaka), kopiami swoich oryginalnych gier (tak aby nie niszczyć oryginalnych płyt) czy też do uruchamiania pirackich kopii gier. Jest to kwestia etyczna i pozostawiam ją Tobie, drogi czytelniku. Twoje sumienie i Twój system wartości zadecyduje do czego to wykorzystasz (choć cały czas mam nadzieję, że do niczego niezgodnego z prawem).


Pojęcia, którymi będę się posługiwać w dalszej części artykułu niekoniecznie muszą być każdemu znane. Dlatego też poniżej zamieszczam krótki słownik.
  • Modchip
    Jest to mikrokontroler, kość ROM/EPROM/EEPROM, osadzone (lub nie) na PCB (płytka drukowana). Najczęściej modchip ma za zadanie patchowanie biosu konsoli lub jej napędu. Jako zwolennik tego rozwiązania polecam je w niemal każdym przypadku (szczegóły na kolejnych stronach). Niestety modchipy same nie potrafią się lutować, toteż wymagają od użytkownika wprawnej ręki (osoby z trzęsącymi się rękoma będą mieć spore trudności), dobrego sprzętu (niskooporowa lutownica, odsysacz, kynarowe kabelki), cierpliwość i odrobina wyobraźni. Dla "weteranów lutownicy" krztyna artyzmu. ;) Nie wszystkie modchipy trzeba lutować np. DMS E.Z.I dla PS2 - jest to jednak jeden z nie wielu wyjątków.

  • Swap Trick
    Jest to kilkukrotna, naprzemienna podmiana płyt (kopii i oryg. nośnika) podczas bootowania płyty. Metoda męcząca i wymagająca wprawnej ręki - czas na podmianę płyty jest niezwykle krótki i nie zawsze silnik wyhamuje nośnik (np. na Sega Saturn).

  • Boot CD
    Jest to płyta bootująca, którą podmienia się na kopię gry. Bardzo uciążliwa (żąglowanie płytami) metoda, która często wiąże się z szeregiem ograniczeń (np. patchowanie obrazów). Boot CD to tak na dobrą sprawę exploit, ale jako że jest uruchamiany z nośnika optycznego (najczęściej oryginalnego, choć nie zawsze np. Utopia dla Dreamcasta) postanowiłem go opisać jako osobne zagadnienie.

  • Exploit
    Jest to program, przez który uruchamia się kopię lub inny program. Exploit wykorzystuje lukę w biosie, dashu etc.

  • Hack Firmware
    W domyśle hack firmware napędu konsoli. Jest to nic innego jak zmodyfikowany bios napędu danej konsoli.


Specjalne podziękowania należą się:
hdx (za pomoc encyklopedyczną przy modchipach do PSXa), sowa (to samo, tylko z xbox'em).



Komentarze


Komentarze sa dostepne tylko dla zarejestrowanych uzytkownikow (jezeli masz konto na forum wystarczy sie zalogowac). Jezeli nie, zarejestruj sie (rejestracja jest darmowa).
Nazwa uzytkownika:
Haslo:
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /mnt/ssd1/html/IncPhp/html/ReklamaArtykulyLewa.php:40) in /mnt/ssd1/plikiDoAdmina/class/artykul.class.php on line 809