[XBX] Oldschool-owe FPSy - dla PC i Xboxa na jednej płycie
Wstęp
Jak dziś pamiętam potyczki w QII z kumplami w gralni. Jak na owe czasy, wspaniała grafika, klimat i masa dobrej zabawy (profesor od biologi była innego zdania - pech chciał, że nasze mecze odbywały się na jej lekcji ;P). Nawet
przez myśl mi nie przeszło, że za dziesięć lat będę mógł pograć na konsoli, której synonimem w naszym kraju nadal był Pegasus.
Dzięki bardzo zbliżonej architekturze pierwszego, stricte "konsolowego
dziecka Microsoftu" i udostępnieniu kodów źródłowych legendarnych już gier
Id Softaware i 3D Realms, powstały całkiem niezłe porty.
Zanim przejdziemy do FAQ i dalszej części opisu, chciałbym zwrócić uwagę na dwie rzeczy:
Tutorial jest przeznaczony dla nieco starszych graczy - w opisanych
portach nie uświadczymy miliardów polygonów, HDR, czy innych pixel
shaderów - jak i dla użytkowników,
którzy z PC mają do czynienia "od jakiegoś czasu". Dla
początkujących, szczególnie tych, którzy nie mają na co dzień
styczności z komputerem, może się wydać chaotyczny lub nawet całkowicie
niezrozumiały.
Numerki na każdej ze stron, w przeciwieństwie do innych tutoriali jakie
możemy znaleźć w naszym serwisie, nie odzwierciedlają kolejnych kroków
jakie musimy poczynić. Przedstawiają jedynie poszczególne zagadnienia,
które dotyczą danej gry. Także proszę się tym za bardzo nie sugerować.
Mini FAQ:
"Skąd mogę pobrać niekomercyjne MODy i TC?"
Ze stron grup lub różnych serwerów kolekcjonerskich. Większość z nich
już dawno zniknęła, przez co dzisiaj niektóre TC są ciężkie do
zdobycia. Mogę polecić ten serwer.
"Czy koniecznie muszę zrobić jakieś menu wyboru gier na PC?"
Nie musisz, takie menu z autorunem jest tylko po to, żeby płyta się
sama "zastartowała" w napędzie (chyba, że wyłączyłeś to w swojej
windzie). Jeśli go nie będzie to po prostu setupy będziesz musiał
ręcznie odpalać dla każdej z gier.
"Czy koniecznie muszę zrobić jakieś menu wyboru gier na Xboxa?"
Nie musisz, ale jeśli Twój dash nie umożliwia eksploracji płyty (vide Evox) to nie odpalisz tych *.xbe.
"Skąd mogę ściągnąć te gry na PC?"
Najlepiej ze sklepu :P
"Skąd mogę ściągnąć te gry na Xboxa?"
Np. z Xbins (FTP). Oczywiście i tak będziesz potrzebował wersji na PC - to z nich wyciągniesz potrzebne munge'e.
"Nie moglibyście zamieścić paczki ze wszystkimi programami?"
Specjalnie dla Ciebie przygotowana paczka, zawiera skonfigurowany dashboard, qloader, autorun.inf, skiny i strukturę katalogów. Niestety w konwersje gier należy się zaopatrzyć już samodzielnie np. z ściagając je z kanału Xbins.
"Co to są te "mundże"?"
Munge file, big file itp. SÄ…
to pliki z zasobami. W naszym przypadku to właśnie *.wad, *.grp, *.pak,
*.pk3. Jest ich tyle rodzai ile drzew w lesie ;) Zależnie od fantazji
developera.
"Jak i czym edytować pliki *.cfg, *.ini, *.bat?"
Są to zwykłe pliki tekstowe, a więc w jakimkolwiek prostym edytorze tekstowym. Osobiście używam windowsowego notatnika.
"Co zrobić jeśli gra na PC zawiera tracki audio?"
Nic, tracisz je. Nie można zrobić kompilacji "Mixed UDF/ISO".
"Co zrobić jeśli gra na PC jest zabezpieczona?"
Grę należy pozbawić zabezpieczeń (jest to niezgodne z prawem i dlatego też nie będziemy rozwijać tego tematu - niestety).