Konsole

Strona g��wna

 

Spis treści



[XBX] MultiCD/DVD - Czyli kilka gier, programów na jednej płycie

CPXMenuX



Aby przystąpić do tworzenia płyty DVD zawierającej kilka gier na XBOXa i bootowalne menu umożliwiające jej wybór musimy zaopatrzyć się w kilka programów:
  • CPXMenuX (Win9x/NT) - Narzędzie do tworzenia systemu menu
  • Jakikolwiek edytor graficzny
  • Narzędzie pozwalające zakodować plik muzyczny do formatu *.wma
Opcjonalnie możesz też zaopatrzyć się w zestaw skórek do CPXMenuX w wypadku gdy standardowe menu, jakie generuje CPXMenuX wydaje Ci się nużące. Skórki do programu znajdziesz tutaj.

1.) Tworzymy katalog gdzie rozpakowaliśmy CPXMenuX, a następnie podkatalog ISO i zakładamy tam inny katalog, w którym umieścimy pliki pierwszej gry.


2.) Robimy tak dla każdej kolejnej gry, która ma znaleźć się na przygotowywanej właśnie płycie, pamiętając by łączny rozmiar gier i menu nie przekraczał (teoretycznie) 4485 MB. W rzeczywistości im mniej tym lepiej, jako że nie od dziś wiadomo, że im bliżej krawędzi płyty tym gorzej laser XBOXa radzi sobie z odczytem danych. Osobiście staram się nie przekraczać 4100 MB!

3.) W przypadku gry usuwamy zabezpieczenie z pliku *.xbe, w przypadku programu od razu możemy przejść do punktu czwartego.

a.) Kopiujemy program xboxcrk.exe do katalogu z grą. Klikamy "START" a następnie "Uruchom..." Podajemy scieżkę do programu XBOXCrk i wpisujemy "default.xbe".

Finalnie powinno to wyglądać mniej więcej tak:



b.) Klikamy na przycisk "OK" i czekamy, aż program usunie zabezpieczenia z pliku default.xbe (jeżeli zabezpieczenia nie zostaną usunięte uruchomienie gry będzie niemożliwe!).
c.) Usuwamy plik xboxcrk.exe z katalogu z grą.

4.) Wchodzimy do głównego katalogu CPXMenuX i edytujemy (np. w notatniku) plik config.txt. Jest to plik konfiguracyjny określający parametry tworzonej przez nas płyty DVD. Kolejne sekcje oznaczają:
  • TITLE - Tytuł gry
  • INFO - Krótka informacja, np. wydawca gry
  • GFX - Nazwa obrazka, który będzie wyświetlany w menu
  • DIR - Nazwa katalogu z grą
W przypadku sekcji "GFX" oraz "DIR" wielkość liter jak najbardziej ma znaczenie!


5.) Zajmiemy się teraz przygotowaniem obrazków wyświetlanych w menu. Warto w tym celu sciągnąć okładki do gier i np. w Paintcie usunąć tylną i boczną część okładki. Następnie to co nam zostało (czyli przód okładki) zapisujemy w osobnym pliku, a następnie otwieramy go dowolnym programie graficznym i dokonujemy zmiany rozmiaru obrazka do rozdzielczości 260x194 (jako że CPXMenuX akceptuje pliki graficzne w takiej właśnie rozdzielczości!). Zapisujemy go w formacie *.png (nazwa i wielkość liter zarówno w niej, jak i w rozszerzeniu powinna być zgodna z tym, co wpisaliśmy w pliku config.txt!) w katalogu "CPXMenuXisoMenuXsshot".


6.) Kiedy już jesteśmy pewni, że wszystko zrobiliśmy dobrze, wchodzimy do katalogu z CPXMenuX i uruchamiamy plik "MenuX-xdi.bat". Spowoduje to utworzenie pliku "menu.xdi" (w oparciu o plik "config.txt") będącego źródłem informacji o zawartości płyty dla programu CPXMenuX. Powinniśmy zobaczyć następujący komunikat: [klik]

7.) Jeżeli chcemy zmienić wygląd menu przy pomocy skórek ściągniętych z tej strony musimy podmienić (w katalogu "CPXMenuXisoMenuXmedia") oryginalne pliki "screen.png" i "wait.png" na te zawarte w sciągniętym przez nas archiwum.

8.) Możemy również zmienić podkład muzyczny odgrywany w tle! W tym celu należy przekodować do formatu *.wma wybrany przez nas utwór i zapisać go jako "ambient.wma" w katalogu "CPXMenuXisoMenuXmedia".

9.) Gdy wykonaliśmy wszystkie powyższe punkty możemy przystąpić do utworzenia obrazu (np. xISO, Qwixem, Craxtion etc.).