CPXMenuX
Aby przystąpić do tworzenia płyty DVD zawierającej kilka gier na XBOXa
i bootowalne menu umożliwiające jej wybór musimy zaopatrzyć się w kilka
programów:
-
CPXMenuX (Win9x/NT) - Narzędzie do tworzenia systemu menu
-
Jakikolwiek edytor graficzny
-
Narzędzie pozwalające zakodować plik muzyczny do formatu *.wma
Opcjonalnie możesz też zaopatrzyć się w zestaw skórek do CPXMenuX w
wypadku gdy standardowe menu, jakie generuje CPXMenuX wydaje Ci się
nużące. Skórki do programu znajdziesz tutaj.
1.) Tworzymy katalog gdzie rozpakowaliśmy CPXMenuX, a następnie
podkatalog ISO i zakładamy tam inny katalog, w którym umieścimy pliki
pierwszej gry.
2.) Robimy tak dla każdej kolejnej gry, która ma znaleźć się na
przygotowywanej właśnie płycie, pamiętając by łączny rozmiar gier i
menu nie przekraczał (teoretycznie) 4485 MB. W rzeczywistości im mniej
tym lepiej, jako że nie od dziś wiadomo, że im bliżej krawędzi płyty
tym gorzej laser XBOXa radzi sobie z odczytem danych. Osobiście staram
się nie przekraczać 4100 MB!
3.) W przypadku gry usuwamy zabezpieczenie z pliku *.xbe, w przypadku programu od razu możemy przejść do punktu czwartego.
a.) Kopiujemy program xboxcrk.exe do katalogu z grą. Klikamy "START" a
następnie "Uruchom..." Podajemy scieżkę do programu XBOXCrk i wpisujemy
"default.xbe".
Finalnie powinno to wyglądać mniej więcej tak:
b.) Klikamy na przycisk "OK" i czekamy, aż program usunie
zabezpieczenia z pliku default.xbe (jeżeli zabezpieczenia nie zostaną
usunięte uruchomienie gry będzie niemożliwe!).
c.) Usuwamy plik xboxcrk.exe z katalogu z grą.
4.) Wchodzimy do głównego katalogu CPXMenuX i edytujemy (np. w
notatniku) plik config.txt. Jest to plik konfiguracyjny określający
parametry tworzonej przez nas płyty DVD. Kolejne sekcje oznaczają:
-
TITLE - Tytuł gry
-
INFO - Krótka informacja, np. wydawca gry
-
GFX - Nazwa obrazka, który będzie wyświetlany w menu
-
DIR - Nazwa katalogu z grą
W przypadku sekcji "GFX" oraz "DIR" wielkość liter jak najbardziej ma znaczenie!
5.) Zajmiemy się teraz przygotowaniem obrazków wyświetlanych w menu.
Warto w tym celu sciągnąć okładki do gier i np. w Paintcie usunąć tylną
i boczną część okładki. Następnie to co nam zostało (czyli przód
okładki) zapisujemy w osobnym pliku, a następnie otwieramy go dowolnym
programie graficznym i dokonujemy zmiany rozmiaru obrazka do
rozdzielczości 260x194 (jako że CPXMenuX akceptuje pliki graficzne w
takiej właśnie rozdzielczości!). Zapisujemy go w formacie *.png (nazwa
i wielkość liter zarówno w niej, jak i w rozszerzeniu powinna być
zgodna z tym, co wpisaliśmy w pliku config.txt!) w katalogu
"CPXMenuXisoMenuXsshot".
6.) Kiedy już jesteśmy pewni, że wszystko zrobiliśmy dobrze, wchodzimy
do katalogu z CPXMenuX i uruchamiamy plik "MenuX-xdi.bat". Spowoduje to
utworzenie pliku "menu.xdi" (w oparciu o plik "config.txt") będącego
źródłem informacji o zawartości płyty dla programu CPXMenuX. Powinniśmy
zobaczyć następujący komunikat: [klik]
7.) Jeżeli chcemy zmienić wygląd menu przy pomocy skórek ściągniętych z
tej strony musimy podmienić (w katalogu "CPXMenuXisoMenuXmedia")
oryginalne pliki "screen.png" i "wait.png" na te zawarte w sciągniętym
przez nas archiwum.
8.) Możemy również zmienić podkład muzyczny odgrywany w tle! W tym celu
należy przekodować do formatu *.wma wybrany przez nas utwór i zapisać
go jako "ambient.wma" w katalogu "CPXMenuXisoMenuXmedia".
9.) Gdy wykonaliśmy wszystkie powyższe punkty możemy przystąpić do utworzenia obrazu (np. xISO, Qwixem, Craxtion etc.).