Konsole

Strona g��wna

 

Spis treści

  1. Trochę historii ;)


[XBX] Modchip FAQ - Wszystko o chipach, flashowaniu i biosach do Xboxa

Trochę historii ;)



Na wstępie można by napisać po co w ogóle przerabiać konsole... Można by, ale jedno słowo, HOMEBREW, wszystko tłumaczy - masa programów, których bez chipów nie odpalimy jest tego warta.


Chipy pierwszej generacji

Chipy można podzielić na 4 generacje. Najstarsze, czyli tak zwane "pająki", które lutowane są 32 żyłami do płyty głównej - są niczym innym jak dodatkową kością biosu podpiętą pod oryginalny FLASH na mobo. Po wlutowaniu dodatkowej żyłki wyłączającej oryginalny nośnik biosu, to co chcemy będzie odczytane z naszej kości. Rozwiązanie to, było dobre jakieś.. 4 lata temu. Niestety, to co zazwyczaj było lutowane w Polsce (kości eprom), nie może być flashowane z poziomu konsoli, a co za tym idzie, nie można robić aktualizacji biosu bez specjalnego programatora. Na te kości można wrzucać jedynie biosy 256KB.

Badania Bunniego wykazały, że jeżeli flash jest pusty lub kompletnie wylutowany, konsola szuka biosu gdzieś indziej. Pytanie tylko gdzie? Wyniki dalszego śledztwa okazały się zaskakujące, ponieważ LPC które służy do programowania fabrycznie pustych flashy (jest to rozwiązanie tańsze niż gdyby Microsoft zamówił już zaprogramowane kości) może także odczytywać bios! Tak więc pozostało już tylko wybrać dobre kości i już mogły powstać chipy drugiej generacji zwane…


Cheapmod

Chipy te są bardzo tanie, bardzo dobre, i nie trzeba dużo lutować! Z odrobiną chęci każdy może sobie taki zrobić w domu. Do "przerobienia" konsoli tym sposobem można użyć tylko i wyłącznie kości SST49LF020 (nowsze z literką A na końcu były pozbawione wady fabrycznej, która umożliwiała zrobienie z tych kości chipa). Kości te mają 256KB pojemności i możliwe jest ich flashowanie z poziomu konsoli. Gdyby ktoś chciał się zagłębić w temat cheapmod zapraszam na tę stronę. Znaleźć tam można schematy do zlutowania chipsa oraz schemat programatora, dzięki któremu będziemy mogli tą kość zaprogramować.


Chipy trzeciej generacji

Wykryto kolejną dziurę, więc Microsoft wypuszczając konsole oznaczone przez scenę jako 1.3, wyciął "manewr dywersyjny". Mianowicie: usunął z LPC jeden, bardzo ważny punkt - LFRAME przez co używanie cheapmodów stało się niemożliwe. Oczywiście było to tylko kwestią czasu, ponieważ za pomocą małych dodatków (czyt. dodatkowych scalaków) chipy nadal mogą działać. I tak powstały chipy trzeciej generacji które współpracują z każdą wersją konsoli. Do nich można zaliczyć między innymi Aladdina oraz DuoXa. Oczywiście wciąż są lutowane do LPC!


DuoX2


v1.6

Minęło trochę czasu, a Microsoft (zapewne chcąc zaoszczędzić na kosztach produkcji) wypuścił wersje konsoli oznaczoną jako 1.6. Omijam wersje 1.4 oraz 1.5 ponieważ nie miały one zmian, które w jakikolwiek sposób utrudniłyby działanie chipów. Może poza 1.5 ale o tym później.

Głównymi zmianami jest zmiana nośnika oryginalnego biosu z pamięci FLASH (jest to dość ciekawy temat - o tym również później) na pamięć ROM. Zostały także usunięte punkty LAD1-4 z LPC. Pamiętacie jak pisałem o tym, że LPC służy do programowania pustych flashy? Tutaj to nie było potrzebne, ponieważ Romy dostarczane gigantowi już były zaprogramowane.

Zagadką tą zajął się team ozXodus i jak się okazało punkty te zostały przeniesione w inne miejsca płyty głównej. Stąd wystarczy polutować 6 kabelków i mamy kompletną magistralę! W tej wersji pojawiło się także LFRAME, więc korzystanie z chipów cheapmod stało się możliwe.

Jak można wyczytać na różnych forach, niektóre chipy mają destrukcyjny wpływ na MCPX (mówię tu tylko o wersji 1.6!!!). Tak, mają. Cała sprawa jest spowodowana właśnie punktem LFRAME. W chipach, które go nie używają jest on po prostu masowany. Jednakże wystarczy wlutować rezystor 680OHM i całkowicie pozbywamy się problemu.


Chipy czwartej generacji

Pozostaje jeszcze omówienie chipów czwartej, ostatniej już generacji. Chipy te są bardzo rozbudowane oraz co najważniejsze, posiadają swój własny OS! Czyli jakoby mają własny dashboard. Pojemność na bios to już kwestia osobna dla każdego chipa, jednakże najwięcej ma SmartXX - 4MB, z czego 3.5MB możemy mieć na swój użytek (512KB zajmuje OS). Pamięć możemy dzielić sobie dowolnie, zaś biosy wybierać w locie z OSu.

Z ciekawych funkcji chipów tej generacji można jeszcze napisać o diagnozowaniu, przywracaniu, backupowaniu eepromu, funkcji FTP, odpalaniu linuxa, czyli wszystko to co mają dashbardy pokroju UnleashX (z tym, że dash z chipa odpala się niesamowicie szybko (2 sekundy!)).


SmartXX V3, SmartXX OPX SE i Xecuter V3




Tsop Flash

//uzupelnic!



- Sowa [xx.xx.07]


Komentarze


Komentarze sa dostepne tylko dla zarejestrowanych uzytkownikow (jezeli masz konto na forum wystarczy sie zalogowac). Jezeli nie, zarejestruj sie (rejestracja jest darmowa).
Nazwa uzytkownika:
Haslo: