Zapewne nie jeden z Was się zastanawiał w jaki sposób "wyjąć" audio z
naszych ulubionych gier. Wbrew pozorom nie jest to już takie proste jak
przed laty. Dzisiaj bardzo często developerzy decydują się na
popakowanie plików dźwiękowych lub video razem z danymi w duże zbiory,
które mają dość skomplikowane tabele lub nawet skompresowaną zawartość.
Ba, bardzo często bywa tak, że dane pliki nie posiadają nagłówka, lub
nie mają nazwy przez co nie są widoczne dla większości programów i OSów.
W poniższym opisie skupimy się jedynie na wyszukiwaniu plików Audio/Video i ich demultiplekscaji.
Jest wiele formatów A/V obsługiwanych przez naszą PS2. Do najpopularniejszych z nich, z pewnością należą:
RAW (nie skompresowany PCM lub skompresowany ADPCM) - Wielokanałowy, często przyspieszony w stosunku do tego co możemy usłyszeć w grze. Ostatnio coraz bardziej populrany "format".
PS2 MPEG2 Video (nie skompresowany PCM lub skompresowany ADPCM) (*.pss) - Audio/Video.
Sony Audio (nie skompresowany PCM lub skompresowany ADPCM) (*.ss2) - prawie zawsze w munge file'ach.
CRI ADX (skompresowany ADPCM) (*.adx) - często spakowany do *.afs.
CRI Sofdec (*.sfd) - Bardzo rzadko spotykany. A/V - podobny do mpeg1. Kolejny "SEGA'owski" format.
Bink Video (*.bik) - Na PS2 dość rzadko spotykany.
Jak skopiować pliki z płyty/obrazu ?
Tak naprawdę to czymkolwiek, ja akurat przeglądam zawartość płyty za pomocą programu ISO Buster, ale może to być nawet zwykły windowsowy eksplorator.
W podanym niżej przykładzie większość
interesujących nas plików znajduje się w folderze o znajomo brzmiącej
nazwie...
Oczywiście nie w każdej grze będą "luzem na płycie", na dodatek w
jeszcze tak bezczelny sposób ^^. Kopiujemy pliki, które mamy zamiar
przekonwertować. Jeśli AV nie występuje oddzielnie (jak np. na screenie
powyżej) kopiujemy możliwie największe pliki - jest bardzo duże
prawdopodobobieństwo, że to będą munge'e z szukanymi przez nas danymi
(o tym w dalszej części).
Witam Ja widze w katalogu /audio/music jakie? pliki VB to te? s? pliki audio ? i czy da si? je zripowa??
Berion
- 30 Sierpien 2006, 10:59:28
Za czasów PSXa by?y *.vag/*.vab/*.vb itd... ale szczerze w?tpi?, aby to by?y te same pliki. To najprawdopodobniej munge.
lee99
- 30 Sierpien 2006, 18:28:35
aha no tak ale czytam ten artyku? o mudge w?asnie i heh :( co tu z tymi plikami zrobi?!? ;( Jakby chocia? si? da?o odtworzy? to wy??cznie czym? to ju? by?o co? :)
Berion
- 1 Wrzesien 2006, 15:13:38
Cz??? z munge-ami chyba wywal? - i tak jest do?? lakoniczna. eXpert jak i nieopisany tutaj CRC posiadaj? plug do ... jakby to nazwa?... "wszystkich munge-y". Ale aby z niego skorzysta? potrzebna jest spora wiedza na temat budowy takich plików (mnóstwo opcji do wyboru: dummy, lba itd...), a i tak bez hexedytora si? nie ob?dzie.
Ja takowej nie posiadam (a raczej w minimalnym stopniu). W planach mam jakis tutorial na ten temat, ale dopóki nie poczuje si? swobodnie w tym temacie, taki opis si? nie pojawi.
Czego nie ma w tym tutorialu? Zapomnia?em dopisa? o formacie *.bik (dos? popularny na xboxie, na PS2 wyst?puje tylko w "PoP Dwa Trony". Nie ma te? najwa?niejszej rzeczy: ostatnio (powiedzmy, ?e ostatnio) w CRC zosta?a dodana opcja skanowania pliku. Co nam to daje? Ano je?li prog znajdzie jaki? np. PSS umozliwia nam jego ekstrakcj?. Znajd? troch? czasu to pomysl? nad tym i dodam.
lee99
- 1 Wrzesien 2006, 22:26:42
.bik równie? jest wykorzystywany na pc. Jest odtwarzacz czy nawet soft w sumie do tworzenia wideo w tym formacie do ?ci?gni?cia za friko ;) Ale tak do rzeczy...kurcze zale?y mi na wyci?gni?ciu tego soundtracku z GTA LCS no ale cu? chyba narazie nic z tego nieb?dzie szkoda :( Poza tym niemam odpowiedniej wiedzy na temat psx czy ps2 :( i daje sobie spokój Pozdrawiam